Kontrol under krisen

Kontrol under krisen

I går gik en masse mennesker i panik, og plyndrede landets supermarkeder, som om de var en flok vikinger på den sydfranske kyst. Nogle steder måtte politiet komme og fjerne folk, der nægtede at forlade butikken da det blev lukketid.

I dag sidder mange af os hjemme, og undrer os over hvad der skete i går. Selv holder jeg mig alene hjemme mest muligt, fordi jeg er astma-patient. Jeg er personligt ret nervøs for en virus, der sætter sig på åndedrættet.

Det samme tror jeg gælder for dem, der løb til supermarkedet i går. De var bange for det der kommer, for de vidste ikke ret meget andet, end at det her er farligt, og nu lukker Danmark ned. De hørte ikke resten af beskeden, at der var ingen grund til panik. Bare hold jer hjemme så vi stopper smitten. Der er mad nok til alle, varer nok til alle.

Nu er hele landet lukket ned de næste 14 dage. Det eneste vi kan gøre, er at blive hjemme. Det kommer til at give anledning til en masse tanker, mange af dem er ikke særligt rare. Hvad sker der nu, hvor farligt er det, hvad med alle dem vi kender, hvordan skal de klare sig?

Vi får brug for noget, der kan hjælpe os med at dæmpe alle de dårlige tanker.

Derfor har jeg lavet denne simple teknik, som man kan bruge til sig selv, og til hinanden:

Sid eller stå, så du er afslappet. Træk vejret dybt og roligt et par gange, og forestil dig at du slapper mere og mere af for hver gang du trækker vejret.

Når du er klar til det, så luk øjnene, og vær fuldstændig afslappet.

Forestil dig nu, at du er kommet godt igennem den her situation, faren er overstået, der skete ikke noget ved det, og alting er godt igen.

Alting fungerer som det plejer, alting kører som det skal, og verden og livet går videre som det skal.

Mærk grundigt efter hvordan det føles, giv dig tid til at mærke lettelsen og glæden.

Når du mærker det, så forestil at du gør den gode fornemmelse stærkere, meget stærkere, så stærk som mulig. Lad den nu brede sig ud i hovedet, i hele kroppen, helt ud i hænder og fødder, tæer og fingre. Forestil dig at du holder fast i følelsen, og gør det i lang tid frem over.

Sig gerne et par gange højt –  ”jeg er rolig, jeg har det godt, alting er godt”.

Nu tæller du langsomt til 3, tæl gerne højt, og åbner øjnene på 3.

Hvis du vil kan du supplere med at stryge dine hænder over armene mens du gør det her.

I kan evt. læse det højt for hinanden. Hvis i gør, så læs meget langsomt og tydeligt med rolig stemme. Har i spørgsmål, så er i mere end velkomne til at skrive og spørge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *